תעופת חרקים

מבוא:  קיימת פליאה רבה בכך שגופים הכבדים מהאוויר, מסוגלים לעוף מבלי ליפול חזרה לקרקע. ישנן מספר דרכים בהן גופים כאלה מחזיקים את עצמם באוויר. החל ממסוקים, מטוסים, עפיפונים וצלחות מעופפות, ועד לפתרונות יצירתיים בעולם החי והצומח כמו: ציפורים, עטלפים, חרקים, זרעים ועוד. בעבודה זו נבדוק יכולות ופתרונות תעופתיים אצל מספר חרקים שונים. וננסה למצוא מאפיינים דומים ושונים ביניהם. הדגש הוא במציאת החוקיות הפיזיקלית העומדת מאחרוי יכולות טיסה אלה.

עקרונות פיזיקליים מרכזיים:

  • כוח עילוי ומקדם עילוי.
  • כוח גרר ומקדם גרר.
  • עקרון ברנולי ומשוואת ברנולי.
  • אפקט קואנדה.
  • זווית התקפה.

שאלות המחקר:

  • חקירת תנועת כנפי חרקים ופיתוח משוואת עילוי עבור תנועה זו.
  • מציאת התלות של כוח העילוי בתדירות נפנוף הכנפיים של חרקים מסוימים.
  • כיצד משפיע זוג כנפיים אחד על השני, עבור חרקים בעלי שני זוגות כנפיים?
  • מהו הקשר בין מסת החרק לכוח העילוי שהוא מסוגל לייצר?
  • מהי התלות בין מסת החרק לבין שקול הכוחות הפועלים עליו?

מערך ומהלך המחקר:

  • בניית מודלים של כנפיים והצבתם במנהרת רוח להבנת מאפייניהם של כוח העילוי וכוח הגרר (כמתואר בגרף הבא).
  • שימוש במצלמה מהירה לצילום תנודות הכנפיים ותדירותן, מיקום החרק, מהירותו ותאוצתו.
  • שימוש במיקרופון ותוכנה לעיבוד קול לזיהוי תדירות נפנוף הכנפיים (בעזרת טרנספורם פוריה).
  • שימוש במדי כוח ובמשקולות על מנת לחשב את כוח העילוי של החרק.
  • בניית סימולציות שיתארו את תנועת החרק ואת הכוחות הפועלים עליו.

גרף המתאר תוצאות של אחד המחקרים שביצעה תלמידה במרכז אחר"ת.
הגרף מתאר את כוח העילוי על כנף שטוחה כתלות במהירות הרוח.

מטרות העבודה:

  • הבנה מעמיקה של כוחות העילוי והגרר ושל התופעות הפיסיקליות הגורמות להיווצרותם.
  • חקירת תנועת כנפיו של החרק, והבנת הכוחות שהן מייצרות.
  • למידת התופעות הפיסיקליות המייצרות את הכוחות הפועלים על החרק בעת מעופו.
  • הכרות נרחבת עם שיטות מחקר מתקדמות בתחום, כמו עבודה עם מנהרת רוח ובניית דגמים לצורך ניסויים ומחקר.
  • רכישת מיומנות בפיתוח תיאוריות פיסיקליות והפרכתן או אישושן בעזרת ניסוי ותהיה.
פברואר 2024
יום ראשון יום שני יום שלישי יום רביעי יום חמישי יום שישי שבת
28 בינואר 2024

ט' מצטיינים-ערב סיום

ט' מצטיינים-ערב סיום

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב
29 בינואר 2024

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה
30 בינואר 2024 31 בינואר 2024

מסלול הכשרת מורי/ות מדעים חט"ב

מסלול הכשרת מורי/ות מדעים חט"ב
1 בפברואר 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא
2 בפברואר 2024 3 בפברואר 2024
4 בפברואר 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב
5 בפברואר 2024

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה
6 בפברואר 2024

חופשה אלאיסרא ואל מיעראג' הערכה

חופשה אלאיסרא ואל מיעראג' הערכה
7 בפברואר 2024

חופשה אלאיסרא ואל מיעראג' הערכה

חופשה אלאיסרא ואל מיעראג' הערכה
8 בפברואר 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא
9 בפברואר 2024 10 בפברואר 2024
11 בפברואר 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב
12 בפברואר 2024

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה
13 בפברואר 2024 14 בפברואר 2024

מסלול הכשרת מורי/ות מדעים חט"ב

מסלול הכשרת מורי/ות מדעים חט"ב
15 בפברואר 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא
16 בפברואר 2024 17 בפברואר 2024
18 בפברואר 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב
19 בפברואר 2024

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה
20 בפברואר 2024 21 בפברואר 2024

מסלול הכשרת מורי/ות מדעים חט"ב

מסלול הכשרת מורי/ות מדעים חט"ב
22 בפברואר 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא
23 בפברואר 2024 24 בפברואר 2024
25 בפברואר 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב
26 בפברואר 2024

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה
27 בפברואר 2024 28 בפברואר 2024

מסלול הכשרת מורי/ות מדעים חט"ב

מסלול הכשרת מורי/ות מדעים חט"ב
29 בפברואר 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא
1 במרץ 2024 2 במרץ 2024