עילוי זרמי מים

מבוא:

התופעה שאנחנו רוצים לחקור היא כדור שעף על זרם מים בתנועה סיבובית באופן מאוזן ויציב. כאשר המים פוגעים בצידו של הכדור מלמטה הכדור מסתובב והמים עפים במשיק לו כמו שציפינו, אך באופן מוזר ולא אינטואיטיבי הכדור נשאר באוויר וממשיך להסתובב כאילו הוא "דבוק" למים ומשהו מחזיק אותו שם. הכדור נמצא בשיווי משקל ואפילו כשמעבירים יד בזרם מתחתיו הוא מספיק יציב כדי לחזור לאותו מצב.

מטרות המחקר ושאלות המחקר:

מה הכוחות שהמים מפעילים על הכדור ששומרים על שיווי המשקל וגורמים לכדור לא ליפול?

  1. איך מהירות הזרם משפיעה על החיכוך בין הזרם לכדור?
  2. איך הספיקה בזרם משפיעה על הכוח המופעל על הכדור?

עקרונות פיזיקליים מרכזיים

זרימה טורבולנטית, זרימה למינארית, אדהזיה, ספיקה נפחית וספיקה מסתית.

ניסויים מקדימים

  1. מדידת רכיב כוח קרטזי ע"י מד זווית
  2. ספיקה בברז

ניסוי מרכזי

  1. כוח חיכוך כתלות במהירות
  2. כוח על הגליל כתלות בספיקה

מהלך המחקר

מטרת הניסוי היא לבדוק האם המהירות בה המים מחליקים על פני משטח משפיעה על הכח שהם מפעילים עליו, כאשר הספיקה קבועה.

השערה: אנו מצפים שככל שהמהירות גדלה הכח על המשטח יגדל.

כדי להפיק את תוצאות הניסוי היינו צריכים לחשב מספר פרמטרים: את מהירות היציאה של המים, את מהירות פגיעתם במשטח ולמדוד את הכוח שהם מפעילים. מדדנו את הכח באמצעות מד כוח שחיברנו למשטח, את מהירות היציאה של המים חישבנו מתוך חילוק הספיקה (שחישבנו ע"י מדידת הזמן שלוקח לטפטף למלא ליטר ואז חילקנו בזמן שזה לקח) בשטח החתך של הטפטף.

התוצאות של הניסוי הראשון:

ניתן לראות שככל שסכום ריבועי המרחקים מהממוצע קטן ה R^2 קטן ולהפך . לאחר דיונים עם המנחה הבנו שמרחק קטן מהממוצע מראה על חוסר תלות בין המשתנה התלוי לבלתי תלוי. אנחנו מסיקים שלא קיבלנו את התוצאות שציפינו אליהן כיוון שהספיקה לא הייתה קבועה והשתנתה ביחד עם המהירות.

בניסוי המרכזי השני רצינו לבדוק האם כאשר הספיקה של המים הולכת ונחלשת גם הכח שהמים מפעילים על הגוף הולך וקטן ובאיזה אופן הספיקה משפיעה על הגוף.

רצינו לבדוק זאת כדי לענות על שאלת המחקר "איך הספיקה בזרם משפיעה על הכוח המופעל על הכדור?"

ההשערה שלנו היתה שככל שגובה המים בכד ירד והספיקה נחלשת כך הכח שהמים מפעילים על הגוף יקטן. 

    

ממצאים:

דיון ומסקנות:

בסיכום זה אנחנו רוצים להסביר מה הצלחנו ללמוד על המזרקה למרות שלצערנו לא הצלחנו להגיע לעשות ניסוים על מזרקה.

מה למדנו מניסוי מרכזי 1- הופתענו לגלות שהמהירות לא משפיעה על הכוח כל עוד הספיקה קבועה למרות ששיערנו שהיא תשפיע. אנחנו מאמינים שבמזרקה המהירות כן משפיעה כיוון שהכדור נשאר יציב בגובה מסוים- מהירות מסוימת של המים כיוון שהמים נמצאים בתאוצה כלפי מטה. אנחנו מסיקים שהמהירות משפיע על משהו אחר ולא על החיכוך. ניתן לשאר שכאשר הכדור מסתובב מהירות המים משפיע על מהירות הסיבוב של הכדור, ולכן בכל זאת רלוונטית לתופעה שלנו. אם היה לנו זמן נוסף היינו עושים עוד ניסוי כאשר הכדור מסתובב כדי לבדוק את השפעת המהירות על הכדור כשהוא בסיבוב.

מה למדנו מניסוי מרכזי 2- מהניסוי הזה למדנו שהחיכוך בין המים לכדור הוא גורם חשוב מאוד לתופעה שחקרנו. בזכות ניסוי זה הבנו שצריך ספיקה גבוהה כדי שהמזרקה תעבוד, בגלל שכאשר הספיקה נמוכה החיכוך גובר על הכח שפועל לכיוון הברז, והכדור לא מתייצב. אנו משערים שזו הסיבה שבגללה המזרקה שבנינו לא עבדה מאוד טוב –  מכיוון שיצרנו זרימה למינארית עם הקשים, הספיקה ירדה ולכן הכדור לא התייצב למשך זמן.

דצמבר 2022
יום ראשון יום שני יום שלישי יום רביעי יום חמישי יום שישי שבת
27 בנובמבר 2022

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב
28 בנובמבר 2022

סדנה הרב תחומי עמל מדעים ואומנויות נהריה

סדנה הרב תחומי עמל מדעים ואומנויות נהריה

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

הכשרת מנחי חקר פיזיקה
29 בנובמבר 2022 30 בנובמבר 2022

קבוצת פיזיקה מעשית

קבוצת פיזיקה מעשית

סדנה בחטב השלום

סדנה בחטב השלום

הכשרת מורים חט"ב

הכשרת מורים חט"ב
1 בדצמבר 2022

ט' מצטיינים

ט' מצטיינים

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא
2 בדצמבר 2022 3 בדצמבר 2022
4 בדצמבר 2022

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב
5 בדצמבר 2022

סדנא בחט"ב זרזיר

סדנא בחט"ב זרזיר

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

הכשרת מנחי חקר פיזיקה
6 בדצמבר 2022 7 בדצמבר 2022

קבוצת פיזיקה מעשית

קבוצת פיזיקה מעשית

הכשרת מורים חט"ב

הכשרת מורים חט"ב
8 בדצמבר 2022

ט' מצטיינים

ט' מצטיינים

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא
9 בדצמבר 2022 10 בדצמבר 2022
11 בדצמבר 2022

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב
12 בדצמבר 2022

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

הכשרת מנחי חקר פיזיקה
13 בדצמבר 2022

מובילי חקר ארצי- מקוון

מובילי חקר ארצי- מקוון
14 בדצמבר 2022

קבוצת פיזיקה מעשית

קבוצת פיזיקה מעשית

סדנה בחטב אמירים

סדנה בחטב אמירים

הכשרת מורים חט"ב

הכשרת מורים חט"ב
15 בדצמבר 2022

ט' מצטיינים

ט' מצטיינים

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא
16 בדצמבר 2022 17 בדצמבר 2022
18 בדצמבר 2022

סדנה פעילה לתלמידי כיתה י יאנוח ג'ת

סדנה פעילה לתלמידי כיתה י יאנוח ג'ת

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב
19 בדצמבר 2022

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

סדנת מנחים צבירי גליל

סדנת מנחים צבירי גליל
20 בדצמבר 2022

חופשת חנוכה

חופשת חנוכה
21 בדצמבר 2022

חופשת חנוכה

חופשת חנוכה
22 בדצמבר 2022

חופשת חנוכה

חופשת חנוכה
23 בדצמבר 2022

חופשת חנוכה

חופשת חנוכה
24 בדצמבר 2022

חופשת חנוכה

חופשת חנוכה
25 בדצמבר 2022

חופשת חנוכה

חופשת חנוכה

חופשת חורף

חופשת חורף
26 בדצמבר 2022

חופשת חנוכה

חופשת חנוכה

חופשת חורף

חופשת חורף
27 בדצמבר 2022

חופשת חורף

חופשת חורף

מובילי חקר ארצי- מקוון

מובילי חקר ארצי- מקוון
28 בדצמבר 2022

חופשת חורף

חופשת חורף

קבוצת פיזיקה מעשית

קבוצת פיזיקה מעשית
29 בדצמבר 2022

חופשת חורף

חופשת חורף

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא
30 בדצמבר 2022

חופשת חורף

חופשת חורף
31 בדצמבר 2022

חופשת חורף

חופשת חורף