ספקטרום של אור. בניית ספקטרוסקופ

מבוא:

בפרוייקט עסקנו בתחום האופטיקה והתמקדנו בנושאים: גלי אור וספקטרום, עקיפה וסריג עקיפה, רכיבי גל האור, שיטות שונות לקבלת הספקטרום (שימוש בספקטרומטרים שונים), כושר הפרדה, בניית ספקטרוסקופ. ניסינו להבין כיצד ניתן לזהות חומר לפי הספקטרום שלו וגם חקרנו בליעת אור הלבן במעבר דרך כלורופיל בעזרת ספקטרוסקופ שבנינו.

מטרות המחקר ושאלות המחקר

מטרות המחקר:

– חקר תכונות (רוחב המקסימום הראשון, כושר הפרדה) של סריגי עקיפה שונים. פיתוח נוסחה המתארת את תלות של רוחב המקסימום הראשון של ספקארום בקבוע הסריג גם כאשר זוויות סטייה הן יחסית גדולות.

– בניית ספקטרוסקופ כולל סריג עקיפה, קבלת ספקטרומים של מקורות אור שונים (שמש, נורות ארגון ונאון, נר צבעוני).

– חקר בליעת אור הלבן במעבר דרך תמיסת כלורופיל (חוק בר-למברט) – ניתוח כמותי של ספקטרום בעזרת תוכנה Tracker.

שאלות חקר:

– כיצד קבוע הסריג משפיע על מיקום המקסימום בספקטרום של מקור אור בעל אורך הגל נתון ועל כושר הפרדה של ספקטרוסקופ?

– מהו קבוע הסריג עשוי מדיסק CD ו-DVD?

– איך לבנות ספקטרוסקופ פשוט שמתחבר למצלמת סמארטפון?

– מה מפתיע בספקטרום של האור העובר דרך תמיסת כלורופיל? האם צמחים הם לגמרי ירוקים?

מהלך המחקר

ספקטרומים צילמנו בעזרת הספקטרוסקופ שבנינו מחתיכת דיסק (הסריג) וקרטון (https://publiclab.org/wiki/foldable-spec) (איור 1) המחובר לסמארטפון בעזרת מתאם שעשינו מחימר (איורים 2 ו-3).

ספקטרום של האור העובר דרך תמיסת כלורופיל

 בניסוי אור לבן עבר דרך שכבות בעובי שונה של הנוזל (תמיסת כלורופיל באלכוהול – איור 4). צילמנו את הספקטרום של האור חמש פעמים כאשר שינינו את עובי השכבה. ניתוח הספקטרומים ביצענו בתוכנת טרקר.

איור 1. ספקטרוסקופים.

איור 2. ספקטרוסקופ מחובר למצלמת סמארטפון.

איור 3. מהלך הניסוי – אופן צילום ספקטרום של נר (הניסוים התבצעו בחדר חשוך).

איור 4. תמיסת כלורופיל

ממצאים:

חוק בר-למברט הוא חוק פיזיקלי הנותן את הקשר בין בליעת אור A במעבר דרך שכבת נוזל לבין עובי השכבה:

         (2)            A = – lg(I/I0)

   (1)                       A=k∙d

       d הוא המרחק שעושה קרן האור בנוזל, עובי השכבה, k הוא מקדם הבליעה (תלוי באורך הגל של האור הנבלע ובתכונות של הנוזל).

I0 היא עצמת האור הפוגע בדוגמה. טרקר נותן עוצמת האור (בהירות, גודל חסר יחידות) מקסימלית של אור (עבור צבע לבן) שווה ל-255.

I היא עצמת האור שעבר דרך הנוזל.

מדדנו את עוצמת האור I של האור האדום והירוק בעזרת תוכנת Tracker. השתמשנו בכלי בשם line profile כדי לקבל תלות בין עוצמת האור בפס ירוק/אדום של הספקטרום לבין עובי שכבת הנוזל (איור 5). חזרנו על הפעולה שלוש פעמים וחישבנו את שגיאת המדידה (השגיאה היחסית המרבית של עוצמת האור היא 17%). השתמשנו בנוסחה (2) לחישוב של בליעת האור עבור כל משני הצבעים ובנינו גרף המתאר את התלות שלה בעובי של שכבת הנוזל (איור 6).

איור 5. שימוש בטרקר.

התוצאה באיור 6 מאששת את חוק למברט אשר אומר שיש קשר לינארי בין עובי הנוזל לעוצמת האור (ככל שהנוזל יותר עבה עוצמת האור קטנה). ניתן להבחין ששיפועים הגרפים שונים: שיפוע של בליעת האור הירוק גדול משיפוע האדום, וזה אומר שככל שהנוזל עבה יותר, האור הירוק נבלע יותר מהאדום (איור 7).

איור 6. תוצאות הניסוי עבור אור אדום (הגרף האדום) וירוק (הגרף הירוק). קווי מגמה בהתאם לחוק בר-למברט: נוסחה (1).

איור 7. המחשה של בליעת אור ירוק ואדום בתוך תמיסת כלורופיל.

 

דיון ומסקנות:

בעובי מסוים של תמיסת כלורופיל בכוהל (עובי גדול משמעותית מהמדידות שאנו ביצענו) אפשר לצפות שהעין האנושית תראה אור בצבע אדום והצבע הירוק ויבלע כמעט לגמרי. זאת משום שקצב בליעת האור הירוק גדול מקצב בליעת האור האדום. חקר תופעה הזאת יכול להיות חלק ממחקר עתידי.

דצמבר 2022
יום ראשון יום שני יום שלישי יום רביעי יום חמישי יום שישי שבת
27 בנובמבר 2022

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב
28 בנובמבר 2022

סדנה הרב תחומי עמל מדעים ואומנויות נהריה

סדנה הרב תחומי עמל מדעים ואומנויות נהריה

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

הכשרת מנחי חקר פיזיקה
29 בנובמבר 2022 30 בנובמבר 2022

קבוצת פיזיקה מעשית

קבוצת פיזיקה מעשית

סדנה בחטב השלום

סדנה בחטב השלום

הכשרת מורים חט"ב

הכשרת מורים חט"ב
1 בדצמבר 2022

ט' מצטיינים

ט' מצטיינים

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא
2 בדצמבר 2022 3 בדצמבר 2022
4 בדצמבר 2022

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב
5 בדצמבר 2022

סדנא בחט"ב זרזיר

סדנא בחט"ב זרזיר

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

הכשרת מנחי חקר פיזיקה
6 בדצמבר 2022 7 בדצמבר 2022

קבוצת פיזיקה מעשית

קבוצת פיזיקה מעשית

הכשרת מורים חט"ב

הכשרת מורים חט"ב
8 בדצמבר 2022

ט' מצטיינים

ט' מצטיינים

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא
9 בדצמבר 2022 10 בדצמבר 2022
11 בדצמבר 2022

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב
12 בדצמבר 2022

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

הכשרת מנחי חקר פיזיקה
13 בדצמבר 2022

מובילי חקר ארצי- מקוון

מובילי חקר ארצי- מקוון
14 בדצמבר 2022

קבוצת פיזיקה מעשית

קבוצת פיזיקה מעשית

סדנה בחטב אמירים

סדנה בחטב אמירים

הכשרת מורים חט"ב

הכשרת מורים חט"ב
15 בדצמבר 2022

ט' מצטיינים

ט' מצטיינים

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא
16 בדצמבר 2022 17 בדצמבר 2022
18 בדצמבר 2022

סדנה פעילה לתלמידי כיתה י יאנוח ג'ת

סדנה פעילה לתלמידי כיתה י יאנוח ג'ת

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב
19 בדצמבר 2022

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

סדנת מנחים צבירי גליל

סדנת מנחים צבירי גליל
20 בדצמבר 2022

חופשת חנוכה

חופשת חנוכה
21 בדצמבר 2022

חופשת חנוכה

חופשת חנוכה
22 בדצמבר 2022

חופשת חנוכה

חופשת חנוכה
23 בדצמבר 2022

חופשת חנוכה

חופשת חנוכה
24 בדצמבר 2022

חופשת חנוכה

חופשת חנוכה
25 בדצמבר 2022

חופשת חנוכה

חופשת חנוכה

חופשת חורף

חופשת חורף
26 בדצמבר 2022

חופשת חנוכה

חופשת חנוכה

חופשת חורף

חופשת חורף
27 בדצמבר 2022

חופשת חורף

חופשת חורף

מובילי חקר ארצי- מקוון

מובילי חקר ארצי- מקוון
28 בדצמבר 2022

חופשת חורף

חופשת חורף

קבוצת פיזיקה מעשית

קבוצת פיזיקה מעשית
29 בדצמבר 2022

חופשת חורף

חופשת חורף

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא
30 בדצמבר 2022

חופשת חורף

חופשת חורף
31 בדצמבר 2022

חופשת חורף

חופשת חורף