מדידת חוזק מתיחה דינמית של זכוכית באמצעות מערכת לחיצה

אחד החומרים המשמשים כיום לצורכי מיגון הם חומרים קראמיים וזאת בזכות קושיות גבוהה וחוזק לחיצה יוצא דופן. הבנת תכונות החומר טוב יותר תאפשר יצירת שיטה למדידה ויצירת וסימולציות, ובכך ניתן יהיה לשפר את המיגון ולהציל חיי אדם. השיטות המשמשות למדידת תכונות מתיחה דינמיות (מכיוון שדרוש תיעוד מאמץ במהירויות גבוהות ותחת כוחות בכיוונים שונים) של חומרים קראמיים מורכבות, יקרות ומסורבלות. הקושי הגבוה של הקרמיקות המשמשות לצורכי מיגון יוצר בעיה בתהליך המדידה מכיוון שהכלים המודדים צריכים לא להשתנות או להיהרס. אם יהיו בידי מדענים דרכים יעילות יותר ונוחות יותר למדידת תכונות מתיחה דינמיות של חומרים יוכלו להיות לכך שימושים מעשיים רבים.

זכוכית הינה סוג מיוחד של חומר קראמי בעל מבנה אמורפי ולא גבישי. התכונות המכאניות של זכוכית כמו קשיות גבוהה ופריכות דומות ביחסן לתכונות החומרים הקראמיים לצורכי מיגון, ואם זאת הזכוכית חלשה בהרבה, ולכן יותר נוח לעבוד איתה ולחתוך אותה. לכן היא מייצגת מודל טוב לחומר קראמי לצורכי מיגון.

לרשותנו עומדת מערכת ניסוי מתקדמת העובדת על ידי הפעלה של לחיצה דינמית, כלומר, מפעילה מאמץ לחיצה על הדגם תחת זמן קצר מאוד (מערכת הSHPB – ).  בעבודה נחקור את ישימות של מערכת ניסוי זאת לצורך מדידת תכונות מתיחה דינמיות של חומרים קרמים ובכך להציע דרך נוספת למדידת תכונות אלו. המחקר מבוצע עם מפעל פלסן ומשלב מחקר במעבדה פעילה של מחקר ופיתוח. 

שאלות מחקר

·       כיצד ניתן למדוד מתיחה בחומרים פריכים. והאם שיטות אלו פועלות גם במערכי ניסוי דינאמיים?

·       כיצד ניתן להגדיר מדידה מסוימת כמדידת מתיחה?

מטרות המחקר

–  אפיון חוזק לחיצה ומתיחה דינאמי לחומר פריך (זכוכית) באמצעות ניסוי לחיצה.

עקרונות פיזיקאליים

עבודה זאת מושתתת על העקרונות הפיזיקאליים הבאים :

– עיבור וקצבי עיבור –  ניסוי דינאמי וניסוי סטטי.

– אפיון תכונות חומרים – חוזק חומרים, הבדלים בין מתיחה ללחיצה.

מסקנות

בניסויים שבוצעו הושגו מספר מטרות: הוגדר חוזק הלחיצה של הזכוכית כפונקציה של קצב עיבור באמצעות שיטה ישנה, הוגדר מאמץ המתיחה של זכוכית כפונקציה קצב עיבור באמצעות שיטה חדשה,  והוכח כי שיטה זו אכן ניתנת לשימוש כשיטה למדידת מתיחה גם בתחום דינאמי. 

 שיטת הניסוי שנבחרה לניסוי הראשי  בעבודת החקר הוכחה כאופציה אפשרית לבדיקה מדידת מאמץ מתיחה בזכוכית ולכן אולי גם בחומרים נוספים. השלב הבא יהיה לבצע את אותן סדרות ניסויים בחומרים קראמיים, ולהשוות תוצאות שיטה זו לתוצאות שיטות אחרות המודדות מאמץ מתיחה בתאי ניסוי דינאמיים, בכך לאשר את נכונות השיטה, ולהתאימה לאפיון חומרים פריכים באופן כולל.

מסקנה נוספת מהניסויים שנעשו היא כי רצוי להשתמש בדגמים בעלי גובה הגדול משמונה מ"מ מכיוון שבדגמים קטנים יותר כמות הסדקים באזורי חיתוך בדגם גדולה מדי ביחס לנפח הדגם ולכן יוצרת עיוות בניתוח התוצאות. דבר זה יוצר קושי באפיון מדויק של תכונות הדגם ומספק פיזור תוצאות רחב מהצפוי.

בחירת הזכוכית התבררה כבחירה טובה בשביל ניסוי במסגרת עבודה בית ספרית מכיוון שזכוכית היא חומר נוח לעבודה, באופן יחסי לעומת חומרים קראמיים, ומראה התנהגות של חומר פריך כמו קראמיקות. זכוכית הינה חומר שקוף. דבר זה מספק יתרון באיתור פגמים בדגם מכיוון שסדקים מייצרים עיוות שנראה לעין בקלות ובכך מקלים על פסילת דגמים בעייתיים.

על מנת לאמת שיטה זו ניתן להשתמש בשיטה נוספת והיא השוואת שיטת המדידה באמצעות מערכת SHPB ו – BD לשיטות אחרות למדידת מאמץ מתיחה דינאמי. ניתן לנסות שיטה זו על חומרים שאינם פריכים ובכך להוסיף עוד רובד לפעולת השיטה ולעזור באימותה.

לסיכום, השיטה החדשה שהוצעה בעבודת מחקר זו לצורך אפיון התנהגות של חומר פריך ,זכוכית, בתחום מאמץ מתיחה התבררה כפשוטה באופן יחסי. עם זאת, מספקת השיטה הרבה מידע על החומר הנבדק, ועל כן תוכל להועיל רבות בתחומים שבהם עוד לא יושמה מדידת חוזק מתיחה דינאמי,. כדרך התאמת חומר ליישום מסוים והבטחת איכות. לדוגמא תכנון בניה וייצור מכוניות, כלי עבודה, מטוסים, ספינות  ועוד.

יוני 2024
יום ראשון יום שני יום שלישי יום רביעי יום חמישי יום שישי שבת
26 במאי 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב
27 במאי 2024

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה
28 במאי 2024 29 במאי 2024

מסלול הכשרת מורי/ות מדעים חט"ב

מסלול הכשרת מורי/ות מדעים חט"ב
30 במאי 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא
31 במאי 2024 1 ביוני 2024
2 ביוני 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב
3 ביוני 2024

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה
4 ביוני 2024 5 ביוני 2024

מסלול הכשרת מורי/ות מדעים חט"ב

מסלול הכשרת מורי/ות מדעים חט"ב
6 ביוני 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא
7 ביוני 2024 8 ביוני 2024
9 ביוני 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב
10 ביוני 2024

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה
11 ביוני 2024

חופשת שבועות

חופשת שבועות
12 ביוני 2024

חופשת שבועות

חופשת שבועות
13 ביוני 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא
14 ביוני 2024 15 ביוני 2024

חג הקורבן

חג הקורבן
16 ביוני 2024

חג הקורבן

חג הקורבן

חופשת אל אדחא

חופשת אל אדחא
17 ביוני 2024

חג הקורבן

חג הקורבן

חופשת אל אדחא

חופשת אל אדחא

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה
18 ביוני 2024

חג הקורבן

חג הקורבן

חופשת אל אדחא

חופשת אל אדחא
19 ביוני 2024

חג הקורבן

חג הקורבן

חופשת אל אדחא

חופשת אל אדחא
20 ביוני 2024

חג הקורבן

חג הקורבן

חופשת אל אדחא

חופשת אל אדחא

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא
21 ביוני 2024

חג הקורבן

חג הקורבן
22 ביוני 2024
23 ביוני 2024 24 ביוני 2024 25 ביוני 2024 26 ביוני 2024 27 ביוני 2024 28 ביוני 2024 29 ביוני 2024
30 ביוני 2024 1 ביולי 2024 2 ביולי 2024 3 ביולי 2024 4 ביולי 2024 5 ביולי 2024 6 ביולי 2024