כנף מטוס

מבוא:

תנועת המטוס עניינה אותנו מאוד ולאחר בדיקה של איזה נושאים במטוס אנו יכולים לחקור החלטנו להתמקד בשאלה כיצד ניתן לבנות מטוס שיטוס בצורה היעילה ביותר. ולכן החלטנו לחקור את הכנפיים של המטוס , ובסוף המחקר נוכל לדעת מהי הכנף האידיאלית שאיתה הטיסה תהיה יעילה ביותר וכך תהיה חסכונית כלומר שתבזבז כמה שפחות דלק ואנרגיה.

מטרות המחקר ושאלות המחקר:

מטרת המחקר היא למצוא מהי הכנף האידיאלית שאיתה הטיסה תהיה יעילה ביותר וכך תהיה חסכונית כלומר שתבזבז כמה שפחות דלק ואנרגיה. 

  1. מהו כוח העילוי והגרר כתלות בזוית ההתקפה?
  2. מהו כוח העילוי והגרר כתלות ברדיוס העקמומיות?

עקרונות פיזיקליים מרכזיים

כוח עילוי, כוח גרר, משואת ברנולי, זווית התקפה, מקדם עילוי, מקדם גרר, אפקט קואנדה

ניסויים מקדימים:

  1. נפילה חופשית של כדורים
  2. מדידת כוח עילוי כוח גרר כתלות במהירות

ניסוי מרכזי:

  1. מציאת זוית התקפית אופטימלית
  2. חקירת כוח עילוי וגרר כתלות ברדיוס העקמומיות

מהלך המחקר

הניוסיים המרכזיים התבצעו במנהרת רוח, ובה מדדנו באמצעות חיישני כוח את כוח הגרר והעילוי על כנף שטוחה כתלות במהירות, לאחר מכן בזוית ההתקפה, ובהמשך ברדיוס העקמומיות.

בניסוי הראשון ניסינו למצוא את זוית ההתקפה האופטימלית של כנף שטוחה. על מנת למצוא את הזווית האופטימלית, בה הכנף חייבת להימצא על מנת לבזבז כמות מינימלית של אנרגיה ושבה כוח העילוי הוא מקסימלי, נבנה גרף של יחס בין כוח העילוי לבין כוח הגרר כתלות בזווית ההתקפה. נקודת הקיצון המקסימום המוחלט של הגרף תהיה הזווית האופטימלית. ההשערה שלנו לגבי כוח העילוי והגרר מגיע מתוך הנוסחה: 

את מקדם העילוי והגרר חישבנו לפי:

                                   

 

בניסוי המרכזי השני ניסינו לחקור את כוח עילוי וכוח גרר כתלות ברדיוס העקמומיות. שיערנו שככל שרדיוס העקמומיות גדל כוח העילוי וכוח הגרר קטנים והגענו לפיתוח התאורטי הבא:

ממצאים:

בניסוי המרכזי הראשון מצאנו כי הזוית האופטימלית היא כ-8 מעלות, שם היחס בין כוח העילוי לכוח הגרר הוא הכי גבוה.

בניסוי השני קיבלנו את התלות הבאה בין כוחות עילוי וגרר ומקדם העקמומיות:

ניתן לראות מגמה יורדת – ככל שרדיוס העקמומיות עולה, כך יורד כוח העילוי וכוח הגרר, וזה גם תואם את תוצאות הסימולציה (נקודות כחולות). לא יכולנו להסיק מסקנות מהגרף של יחס עילוי גרר מכיוון שיצאו תוצאות לא ברורות, ולדעתנו הסיבה לכך שככל שרדיוסי העקמומיות גדלים כך כל שגיאה קטנה תשפיע על התוצאות (על היחס עילוי גרר).

דיון ומסקנות:

  1. יכולים להסיק מהגרפים שהתקבלו מתוצאות הניסוי שכל שרדיוס העקמומיות גדל כוח העילוי וכוח הגרר ירדו.
  2. צורת הכנף נעשתה בצורה ידנית ע"י בריסטול ודבק נייר ולכן זרימת הרוח שיבשה במעט את צורת הכנף, מה שהיה גורם לקריאות מוטעות.
  3. המאוורר במערכת שנועד ליצור זרימת רוח אחידה גורם למערבולות אוויר שמפריעות לקריאות החיישנים. בנוסף, תנועת המאוורר מרעידה מעט את המערכת, מה שעלול לגרום לעוד שיבושים בקריאות החיישנים.
  4. הרוח פוגעת בכנף בזווית שמשתנה עבור כל רדיוס עקמומיות מה שעשוי להשפיע על תוצאות המדידה.

ביבליוגרפיה:

  1. אאוריקה , (ח"ת). מה הוא כוח העילוי?
  2. https://eureka.org.il/item/51424/%D7%9E%D7%94%D7%95-%D7%9B%D7%95%D7%97-%D7%94%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%99
  3. אביר , ד(1986) . אווירודינמיקה. משרד הביטחון.
  4. המכלול ,(ח"ת) .משוואת ברנולי. https://www.hamichlol.org.il/%D7%9E%D7%A9%D7%95%D7%95%D7%90%D7%AA_%D7%91%D7%A8%D7%A0%D7%95%D7%9C%D7%99
  5. Anderson,D. Eberhardt,S.(1999) How Airplanes Fly: a physical description of lift,1-7
  6.  האיגוד לתעופה ספורטיבית, (ח"ת). אווירודינמיקה.
אוקטובר 2022
יום ראשון יום שני יום שלישי יום רביעי יום חמישי יום שישי שבת
25 בספטמבר 2022

חופשת ראש השנה תשפ"ג

חופשת ראש השנה תשפ"ג
26 בספטמבר 2022

חופשת ראש השנה תשפ"ג

חופשת ראש השנה תשפ"ג
27 בספטמבר 2022

חופשת ראש השנה תשפ"ג

חופשת ראש השנה תשפ"ג
28 בספטמבר 2022

קבוצת פיזיקה מעשית

קבוצת פיזיקה מעשית

הכשרת מורים חט"ב

הכשרת מורים חט"ב
29 בספטמבר 2022

ט' מצטיינים

ט' מצטיינים

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא
30 בספטמבר 2022 1 באוקטובר 2022
2 באוקטובר 2022

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב
3 באוקטובר 2022

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

הכשרת מנחי חקר פיזיקה
4 באוקטובר 2022

חופשת יום הכיפורים

חופשת יום הכיפורים
5 באוקטובר 2022

חופשת יום הכיפורים

חופשת יום הכיפורים
6 באוקטובר 2022

ט' מצטיינים

ט' מצטיינים

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא
7 באוקטובר 2022

חופשת יום הולדת לנביא

חופשת יום הולדת לנביא
8 באוקטובר 2022

חופשת יום הולדת לנביא

חופשת יום הולדת לנביא
9 באוקטובר 2022

חופשת סוכות

חופשת סוכות
10 באוקטובר 2022

חופשת סוכות

חופשת סוכות
11 באוקטובר 2022

חופשת סוכות

חופשת סוכות
12 באוקטובר 2022

חופשת סוכות

חופשת סוכות
13 באוקטובר 2022

חופשת סוכות

חופשת סוכות
14 באוקטובר 2022

חופשת סוכות

חופשת סוכות
15 באוקטובר 2022

חופשת סוכות

חופשת סוכות
16 באוקטובר 2022

חופשת סוכות

חופשת סוכות
17 באוקטובר 2022

חופשת סוכות

חופשת סוכות
18 באוקטובר 2022

חופשת סוכות

חופשת סוכות
19 באוקטובר 2022

קבוצת פיזיקה מעשית

קבוצת פיזיקה מעשית

הכשרת מורים חט"ב

הכשרת מורים חט"ב
20 באוקטובר 2022

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא
21 באוקטובר 2022 22 באוקטובר 2022
23 באוקטובר 2022

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב
24 באוקטובר 2022

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

הכשרת מנחי חקר פיזיקה
25 באוקטובר 2022

מובילי חקר ארצי- מקוון

מובילי חקר ארצי- מקוון
26 באוקטובר 2022

קבוצת פיזיקה מעשית

קבוצת פיזיקה מעשית

הכשרת מורים חט"ב

הכשרת מורים חט"ב
27 באוקטובר 2022

ט' מצטיינים

ט' מצטיינים

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא
28 באוקטובר 2022 29 באוקטובר 2022
30 באוקטובר 2022

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב
31 באוקטובר 2022

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

סדנת מנחים צבירי גליל

סדנת מנחים צבירי גליל
1 בנובמבר 2022 2 בנובמבר 2022

קבוצת פיזיקה מעשית

קבוצת פיזיקה מעשית

הכשרת מורים חט"ב

הכשרת מורים חט"ב
3 בנובמבר 2022

ט' מצטיינים

ט' מצטיינים

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא
4 בנובמבר 2022 5 בנובמבר 2022

סדנא בכפר מנדא

סדנא בכפר מנדא