חקר הגז האידיאלי והתקררות הגז בפרט

הבעיה שהניעה את החקר היתה כיצד, באמצעות עקרונות התרמודינמיקה, להוריד את הטמפרטורה בחלל רכב חונה בשמש כאשר מנוע הרכב כבוי. במהלך החקר, נמדדו בו זמנית הטמפרטורה בתוך הרכב וטמפרטורת הסביבה במהלך יממה ונחקר ההפרש בינהן שהגיע ל- 53 מעלות צלסיוס (במקסימום). המחקר חיפש דרך להוריד את הפרש הטמפרטורות והתמקד בחקר התנהגות אויר (גז אידאלי בקירוב) ובפרט כיצד לקרר אותו. נבנתה מערכת ניסוי מעבדתית מבוססת בוכנה (מזרק) וחיישן טמפרטורה מדוייק ובעל קיבול חום נמוך על מנת לזהות שינויים מזעריים בטמפרטורת הגז המתרחשים כאשר לחץ האויר שבבוכנה משתנה על ידי דחיסה/משיכת הבוכנה.  בדחיסה – מגדילים לחץ ובמשיכה מקטינים את לחץ האויר.

מושגים ועקרונות פיזיקליים מרכזיים

חום, טמפרטורה, הסעה, הולכה, קרינה, לחץ, נפח, קיבול חום. מול.

מטרות העבודה

  •  ללמוד מהו המנגנון שמחמם את חלל הרכב ולמה הוא חם יותר מהסביבה?
  •  ללמוד מהם המנגנונים של הולכת חום (קרינה, הולכה, הסעה)
  • מהי קרינת שמש? איך מודדים אותה?
  • ללמוד על תהליך קירור ותהליך חימום של גז.
  • לפתח מודל מתמטי שמתאר קצב התחממות והתקררות.

שאלות החקר

  • מה הקשר בין כמות האנרגיה שמגיעה לרכב מקרינת השמש לטמפרטורה הנמדדת ברכב?
  • באיזה קצב האוטו מתקרר כפונקציה של טמפרטורת הסביבה?
  • מה הקשר בין טמפרטורה למכפלת הלחץ בנפח ?

מסקנות

בחקר ראינו שהרכב מתחמם מאנרגיה של קרינת השמש. כשהיו עננים או צל היתה התחממות מועטה. בגלל שחלל הרכב אטום (פחות או יותר), אין זרימה של אויר חם מפנים הרכב החוצה. החום מפנים הרכב עובר אל הדופן החיצונית של הרכב בהולכה. השכבה החיצונית של הרכב מחממת את שכבת האויר הקרובה לאוטו (הסביבה) בהסעה. תהליך זה איטי וקצב החימום כתוצאה מקרינת השמש גבוה מקצב מסירת החום מהרכב לסביבה ולכן חלה ההתחממות.
על פי חוקי התרמודינמיקה, ניתן לקרר אויר אם מזרימים אותו במהירות מלחץ גבוה ללחץ נמוך (כך עובד המזגן). במערכת הניסוי המעבדתית נוכחנו לראות שדחיסה (העלאת הלחץ) מעלה טמפרטורה ובו בזמן נמסר חום לסביבה ובכיוון ההפוך, משיכת הבוכנה (הורדת הלחץ) גורמת לאויר להתקרר אך גם בו זמנית לספוג חום מהסביבה. ככל שהפרש הטמפרטורה בין המזרק לסביבה היה גדול יותר כך קצב ההתחממות (או ההתקררות) היה גדול יותר. זה תואם את חוק הקירור של ניוטון.
 
 
 
יוני 2024
יום ראשון יום שני יום שלישי יום רביעי יום חמישי יום שישי שבת
26 במאי 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב
27 במאי 2024

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה
28 במאי 2024 29 במאי 2024

מסלול הכשרת מורי/ות מדעים חט"ב

מסלול הכשרת מורי/ות מדעים חט"ב
30 במאי 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא
31 במאי 2024 1 ביוני 2024
2 ביוני 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב
3 ביוני 2024

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה
4 ביוני 2024 5 ביוני 2024

מסלול הכשרת מורי/ות מדעים חט"ב

מסלול הכשרת מורי/ות מדעים חט"ב
6 ביוני 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא
7 ביוני 2024 8 ביוני 2024
9 ביוני 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יב
10 ביוני 2024

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה
11 ביוני 2024

חופשת שבועות

חופשת שבועות
12 ביוני 2024

חופשת שבועות

חופשת שבועות
13 ביוני 2024

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא
14 ביוני 2024 15 ביוני 2024

חג הקורבן

חג הקורבן
16 ביוני 2024

חג הקורבן

חג הקורבן

חופשת אל אדחא

חופשת אל אדחא
17 ביוני 2024

חג הקורבן

חג הקורבן

חופשת אל אדחא

חופשת אל אדחא

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה

מסלול הכשרת מנחי חקר פיזיקה
18 ביוני 2024

חג הקורבן

חג הקורבן

חופשת אל אדחא

חופשת אל אדחא
19 ביוני 2024

חג הקורבן

חג הקורבן

חופשת אל אדחא

חופשת אל אדחא
20 ביוני 2024

חג הקורבן

חג הקורבן

חופשת אל אדחא

חופשת אל אדחא

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא

פיזיקה מחקרית קבוצה איזורית – יא
21 ביוני 2024

חג הקורבן

חג הקורבן
22 ביוני 2024
23 ביוני 2024 24 ביוני 2024 25 ביוני 2024 26 ביוני 2024 27 ביוני 2024 28 ביוני 2024 29 ביוני 2024
30 ביוני 2024 1 ביולי 2024 2 ביולי 2024 3 ביולי 2024 4 ביולי 2024 5 ביולי 2024 6 ביולי 2024