חקר הגז האידיאלי והתקררות הגז בפרט

הבעיה שהניעה את החקר היתה כיצד, באמצעות עקרונות התרמודינמיקה, להוריד את הטמפרטורה בחלל רכב חונה בשמש כאשר מנוע הרכב כבוי. במהלך החקר, נמדדו בו זמנית הטמפרטורה בתוך הרכב וטמפרטורת הסביבה במהלך יממה ונחקר ההפרש בינהן שהגיע ל- 53 מעלות צלסיוס (במקסימום). המחקר חיפש דרך להוריד את הפרש הטמפרטורות והתמקד בחקר התנהגות אויר (גז אידאלי בקירוב) ובפרט כיצד לקרר אותו. נבנתה מערכת ניסוי מעבדתית מבוססת בוכנה (מזרק) וחיישן טמפרטורה מדוייק ובעל קיבול חום נמוך על מנת לזהות שינויים מזעריים בטמפרטורת הגז המתרחשים כאשר לחץ האויר שבבוכנה משתנה על ידי דחיסה/משיכת הבוכנה.  בדחיסה – מגדילים לחץ ובמשיכה מקטינים את לחץ האויר.

מושגים ועקרונות פיזיקליים מרכזיים

חום, טמפרטורה, הסעה, הולכה, קרינה, לחץ, נפח, קיבול חום. מול.

מטרות העבודה

  •  ללמוד מהו המנגנון שמחמם את חלל הרכב ולמה הוא חם יותר מהסביבה?
  •  ללמוד מהם המנגנונים של הולכת חום (קרינה, הולכה, הסעה)
  • מהי קרינת שמש? איך מודדים אותה?
  • ללמוד על תהליך קירור ותהליך חימום של גז.
  • לפתח מודל מתמטי שמתאר קצב התחממות והתקררות.

שאלות החקר

  • מה הקשר בין כמות האנרגיה שמגיעה לרכב מקרינת השמש לטמפרטורה הנמדדת ברכב?
  • באיזה קצב האוטו מתקרר כפונקציה של טמפרטורת הסביבה?
  • מה הקשר בין טמפרטורה למכפלת הלחץ בנפח ?

מסקנות

בחקר ראינו שהרכב מתחמם מאנרגיה של קרינת השמש. כשהיו עננים או צל היתה התחממות מועטה. בגלל שחלל הרכב אטום (פחות או יותר), אין זרימה של אויר חם מפנים הרכב החוצה. החום מפנים הרכב עובר אל הדופן החיצונית של הרכב בהולכה. השכבה החיצונית של הרכב מחממת את שכבת האויר הקרובה לאוטו (הסביבה) בהסעה. תהליך זה איטי וקצב החימום כתוצאה מקרינת השמש גבוה מקצב מסירת החום מהרכב לסביבה ולכן חלה ההתחממות.
על פי חוקי התרמודינמיקה, ניתן לקרר אויר אם מזרימים אותו במהירות מלחץ גבוה ללחץ נמוך (כך עובד המזגן). במערכת הניסוי המעבדתית נוכחנו לראות שדחיסה (העלאת הלחץ) מעלה טמפרטורה ובו בזמן נמסר חום לסביבה ובכיוון ההפוך, משיכת הבוכנה (הורדת הלחץ) גורמת לאויר להתקרר אך גם בו זמנית לספוג חום מהסביבה. ככל שהפרש הטמפרטורה בין המזרק לסביבה היה גדול יותר כך קצב ההתחממות (או ההתקררות) היה גדול יותר. זה תואם את חוק הקירור של ניוטון.
 
 
 
מאי 2023
יום ראשון יום שני יום שלישי יום רביעי יום חמישי יום שישי שבת
30 באפריל 2023

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב
1 במאי 2023

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

סדנת מנחים צבירי גליל

סדנת מנחים צבירי גליל
2 במאי 2023

מובילי חקר ארצי- מקוון

מובילי חקר ארצי- מקוון
3 במאי 2023

הכשרת מורים חט"ב

הכשרת מורים חט"ב
4 במאי 2023

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא
5 במאי 2023 6 במאי 2023
7 במאי 2023

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב
8 במאי 2023

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

הכשרת מנחי חקר פיזיקה
9 במאי 2023

חופשת לג בעומר

חופשת לג בעומר
10 במאי 2023

הכשרת מורים חט"ב

הכשרת מורים חט"ב
11 במאי 2023

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא
12 במאי 2023 13 במאי 2023
14 במאי 2023

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב
15 במאי 2023

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

הכשרת מנחי חקר פיזיקה
16 במאי 2023 17 במאי 2023

הכשרת מורים חט"ב

הכשרת מורים חט"ב
18 במאי 2023

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא
19 במאי 2023 20 במאי 2023
21 במאי 2023

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב
22 במאי 2023

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

הכשרת מנחי חקר פיזיקה
23 במאי 2023

מובילי חקר ארצי- מקוון

מובילי חקר ארצי- מקוון
24 במאי 2023

הכשרת מורים חט"ב

הכשרת מורים חט"ב
25 במאי 2023

חופשת שבועות

חופשת שבועות
26 במאי 2023

חופשת שבועות

חופשת שבועות
27 במאי 2023
28 במאי 2023

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית כיתה יב
29 במאי 2023

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

הכשרת מנחי חקר פיזיקה

סדנת מנחים צבירי גליל

סדנת מנחים צבירי גליל
30 במאי 2023 31 במאי 2023

הכשרת מורים חט"ב

הכשרת מורים חט"ב
1 ביוני 2023

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא

קבוצה אזורית פיזיקה מחקרית יא
2 ביוני 2023 3 ביוני 2023