בום על-קולי של שוט

מבוא:  שוט הבקר, משמש להכוונה ודירבון בעלי חיים. כאשר משתמשים בו, הוא יוצר קול נפץ חזק, שיש הטוענים כי הוא נוצר בעקבות כך שקצה השוט עובר את מהירות הקול ויוצר בום על-קולי.

עקרונות פיזיקליים מרכזיים:

  • מהירויות ועוצמות של גלים.
  • בום על-קולי.
  • שיקולים תיאורטיים בהערכת מהירות השוט, כמו שימור תנע ואנרגיה.
  • פיתוח מתמטי של שימור תנע מורכב.

שאלות המחקר:

  • מהי מהירות קצה השוט? האם הוא עובר את מהירות הקול?
  • כיצד מהירות קצה השוט תלויה באורכו ובשינוי רדיוסו?

מערך ומהלך המחקר:

  • בניית שוט המסוגל לגרום לקול נפץ.
  • שימוש בשער אופטי ובמצלמה מהירה (1000 fps) על מנת למדוד את מהירות השוט בידית האחיזה ובקצהו.

פריים אחד מתוך סרטון שצולם במצלמה מהירה לצורך חישוב המהירויות לאורך השוט,
כפי שביצעו זוג תלמידים במרכז אחר"ת.
מטרות העבודה:
  • התמודדות עם פיתוחים מתמטיים מסובכים.
  • התנסות בבניית דגמים והכרות עם ציוד מעבדה מתקדם.
  • פיתוח תיאוריות וביצוע ניסוי לאישושן.
אפריל 2020
יום ראשון יום שני יום שלישי יום רביעי יום חמישי יום שישי שבת
29 במרץ 2020 30 במרץ 2020

השתלמות רכזי חקר שנה א'

השתלמות רכזי חקר שנה א'
31 במרץ 2020 1 באפריל 2020

השתלמות רכזי חקר שנה ב'

השתלמות רכזי חקר שנה ב'
2 באפריל 2020 3 באפריל 2020 4 באפריל 2020
5 באפריל 2020 6 באפריל 2020

השתלמות רכזי חקר שנה א'

השתלמות רכזי חקר שנה א'
7 באפריל 2020 8 באפריל 2020

השתלמות רכזי חקר שנה ב'

השתלמות רכזי חקר שנה ב'
9 באפריל 2020 10 באפריל 2020 11 באפריל 2020
12 באפריל 2020 13 באפריל 2020

השתלמות רכזי חקר שנה א'

השתלמות רכזי חקר שנה א'
14 באפריל 2020 15 באפריל 2020

השתלמות רכזי חקר שנה ב'

השתלמות רכזי חקר שנה ב'
16 באפריל 2020 17 באפריל 2020 18 באפריל 2020
19 באפריל 2020 20 באפריל 2020

השתלמות רכזי חקר שנה א'

השתלמות רכזי חקר שנה א'
21 באפריל 2020 22 באפריל 2020

השתלמות רכזי חקר שנה ב'

השתלמות רכזי חקר שנה ב'
23 באפריל 2020 24 באפריל 2020 25 באפריל 2020
26 באפריל 2020 27 באפריל 2020

השתלמות רכזי חקר שנה א'

השתלמות רכזי חקר שנה א'
28 באפריל 2020 29 באפריל 2020

השתלמות רכזי חקר שנה ב'

השתלמות רכזי חקר שנה ב'
30 באפריל 2020 1 במאי 2020 2 במאי 2020