בום על-קולי של שוט

מבוא:  שוט הבקר, משמש להכוונה ודירבון בעלי חיים. כאשר משתמשים בו, הוא יוצר קול נפץ חזק, שיש הטוענים כי הוא נוצר בעקבות כך שקצה השוט עובר את מהירות הקול ויוצר בום על-קולי.

עקרונות פיזיקליים מרכזיים:

  • מהירויות ועוצמות של גלים.
  • בום על-קולי.
  • שיקולים תיאורטיים בהערכת מהירות השוט, כמו שימור תנע ואנרגיה.
  • פיתוח מתמטי של שימור תנע מורכב.

שאלות המחקר:

  • מהי מהירות קצה השוט? האם הוא עובר את מהירות הקול?
  • כיצד מהירות קצה השוט תלויה באורכו ובשינוי רדיוסו?

מערך ומהלך המחקר:

  • בניית שוט המסוגל לגרום לקול נפץ.
  • שימוש בשער אופטי ובמצלמה מהירה (1000 fps) על מנת למדוד את מהירות השוט בידית האחיזה ובקצהו.

פריים אחד מתוך סרטון שצולם במצלמה מהירה לצורך חישוב המהירויות לאורך השוט,
כפי שביצעו זוג תלמידים במרכז אחר"ת.
מטרות העבודה:
  • התמודדות עם פיתוחים מתמטיים מסובכים.
  • התנסות בבניית דגמים והכרות עם ציוד מעבדה מתקדם.
  • פיתוח תיאוריות וביצוע ניסוי לאישושן.
מרץ 2020
יום ראשון יום שני יום שלישי יום רביעי יום חמישי יום שישי שבת
1 במרץ 2020 2 במרץ 2020

השתלמות רכזי חקר שנה א'

השתלמות רכזי חקר שנה א'
3 במרץ 2020 4 במרץ 2020

השתלמות רכזי חקר שנה ב'

השתלמות רכזי חקר שנה ב'
5 במרץ 2020 6 במרץ 2020 7 במרץ 2020
8 במרץ 2020 9 במרץ 2020 10 במרץ 2020 11 במרץ 2020

השתלמות רכזי חקר שנה ב'

השתלמות רכזי חקר שנה ב'
12 במרץ 2020 13 במרץ 2020 14 במרץ 2020

יום ה- π

יום ה- π
15 במרץ 2020 16 במרץ 2020

השתלמות רכזי חקר שנה א'

השתלמות רכזי חקר שנה א'
17 במרץ 2020 18 במרץ 2020

השתלמות רכזי חקר שנה ב'

השתלמות רכזי חקר שנה ב'
19 במרץ 2020 20 במרץ 2020 21 במרץ 2020
22 במרץ 2020 23 במרץ 2020

השתלמות רכזי חקר שנה א'

השתלמות רכזי חקר שנה א'
24 במרץ 2020 25 במרץ 2020

השתלמות רכזי חקר שנה ב'

השתלמות רכזי חקר שנה ב'
26 במרץ 2020 27 במרץ 2020 28 במרץ 2020
29 במרץ 2020 30 במרץ 2020

השתלמות רכזי חקר שנה א'

השתלמות רכזי חקר שנה א'
31 במרץ 2020 1 באפריל 2020

השתלמות רכזי חקר שנה ב'

השתלמות רכזי חקר שנה ב'
2 באפריל 2020 3 באפריל 2020 4 באפריל 2020