אזור להב נסוג במסוק
מבוא: כאשר מסוק מתקדם, נוצר הפרש ב"מהירות האוויר" בין "הלהב המתקדם" (שנע עם כיוון תנועת המסוק) לבין "הלהב הנסוג" (שנע בניגוד לתנועת המסוק). מהירות האוויר של הלהב הנסוג תמיד נמוכה יותר, וכדי שלהב זה יספק כוח עילוי זהה לזה של הלהב המתקדם – יש להגדיל את זווית ההתקפה שלו. .שינוי זווית זו הינו מחזורי בכל סיבוב של הרוטור והוא משמש גם לפיצוי על הפרשי המהירויות וגם לניהוג המסוק
עקרונות פיזיקליים מרכזיים:
- כוחות עילוי וגרר.
- עקרון ברנולי ומשוואת ברנולי.
- מערכת צירים פולרית וקרטזית.
- משוואת הרצף.
- חיבור וקטורי של מהירויות.
שאלות המחקר:
-
כיצד משפיע אזור הלהב הנסוג על עילוי המסוק?
-
כיצד מתפלגת המהירות על להב המסוק?
מערך ומהלך המחקר:
- בניית סימולציות מחשב שיתארו את התפלגות המהירויות על להב המסוק.
- שימוש במנהרת רוח לצורך שליטה מבוקרת על מהירות הרוח והכוחות הפועלים על דגמים שונים.
סימולציה המתארת את התפלגות המהירויות על להב מסוק הנע במהירות של 100 מטר לשניה,
כפי שביצעו זוג תלמידים במרכז אחר"ת.
מטרות העבודה:
- הכרות עם נושאים מתקדמים באווירודינמיקה.
- התמודדות עם בעיות פיסיקליות וטכנווגיות מורכבות.
- התנסות בבניית סימולציות ומערכי נוסוי מתקדמים.
מקורות עיקריים:
-
Etats-Unis. Federal Aaviation Aadministration (1978), "Basic Helicopter Handbook", US Department of Transportation, Federal Aviation Administration.
מנחים מייעצים:
- דניאל דקל.
מנחה/ים:
דוא"ל: