יומן הערות
מחקר בבית הספר כבר אינו עניין רק לחולמים בירכתי ארץ (גליל מערבי, כמשל). בשנים האחרונות, ובמיוחד בעת הזאת ממש, מחקר של תלמידים מוצא כר פעולה נרחב בהוראת הפיזיקה בארץ. אם בעבר חשבו כי חקירה היא עניין לבוגרים שעברו שנות הכנה ממושכות, וכי בית הספר הוא שלב מוקדם מדי, נראה כי במציאות דהיום יש למחקרים של תלמידים חלק חשוב באופן שבו הם מכינים עצמם לקראת העתיד המעורפל. ככל הנראה, כאן מונח אחד האתגרים הגדולים של מערכות החינוך בתקופה הקרובה, שהרי מדובר בשינוי של פרדיגמה מסורתית. נעסוק הרבה באופן שבו מכשירים את הלבבות ומעדכנים את תפישות הפעולה בבית הספר. נעסוק באופן שהדבר משפיע על הפרופסיה של ההוראה, ועל דרכי ההתייחסות לתלמידים. יהיה צורך בתמיכה ובסיוע, ברעיון ובעצה, במקוריות ובהעזה. בכל יום תתעורר בעיה, יוצע פתרון או למצער תחלוף מחשבה. יש טעם לנסות לתעד משהו מזה. היומן שלפנינו מיועד לתיעוד הדברים, כפי שיעלו, ללא תכנון מוקדם.
היומן נכתב על ידי זאב קרקובר
תאריך | נושא ההערה | מילות מפתח |
---|---|---|
יום ה, ל בחשוון תשע"ו 12 בנובמבר 2015 |
הנחות מוקדמות בניסוי רסיסי השמן של מיליקן | |
יום ד, כט בחשוון תשע"ו 11 בנובמבר 2015 |
השערות כסיכון | |
יום ג, כח בחשוון תשע"ו 10 בנובמבר 2015 |
השערות כצורך | |
יום ב, כז בחשוון תשע"ו 9 בנובמבר 2015 |
האומנם ניוטון אינו משער? | |
יום א, כו בחשוון תשע"ו 8 בנובמבר 2015 |
אינני בודה השערות! | |
יום ה, כג בחשוון תשע"ו 5 בנובמבר 2015 |
שיח עמיתים | |
יום ד, כב בחשוון תשע"ו 4 בנובמבר 2015 |
פתיחות ואכזבה | |
יום ג, כא בחשוון תשע"ו 3 בנובמבר 2015 |
יצירה וענווה | |
יום ב, כ בחשוון תשע"ו 2 בנובמבר 2015 |
למידה שולייתית במהלך מחקר בפיזיקה | |
יום א, יט בחשוון תשע"ו 1 בנובמבר 2015 |
דילמת המקוריות של המנחה | |
יום ה, טז בחשוון תשע"ו 29 באוקטובר 2015 |
תביעת המקוריות | |
יום ד, טו בחשוון תשע"ו 28 באוקטובר 2015 |
הדרך לעין חרוד | |
יום , יs בחשוון תשע"ו 27 באוקטובר 2015 |
חברותא | |
יום ב, יג בחשוון תשע"ו 26 באוקטובר 2015 |
ריסון מגנטי במורד | |
יום א, יב בחשוון תשע"ו 25 באוקטובר 2015 |
חקר – פתוח? סגור? פתוח! | |
יום ה, ט בחשוון תשע"ו 22 באוקטובר 2015 |
עבודה מסודרת וסקרנות מדעית |
|
יום ד, ח בחשוון תשע"ו 21 באוקטובר 2015 |
חבלי הלידה של מחקר חדש | |
יום ג, ז בחשוון תשע"ו 20 באוקטובר 2015 |
האם יש לנו מספיק מורי פיזיקה? | |
יום ב, ו בחשוון תשע"ו 19 באוקטובר 2015 |
חברנו אפרים דוייטש | |
יום א, ה בחשוון תשע"ו 18 באוקטובר 2015 |
אברהם אבינו כחוקר עצמאי | |
יום ה, ב בחשוון תשע"ו 15 באוקטובר 2015 |
כתב עת מועיל | |
יום ד, א בחשוון תשע"ו 14 באוקטובר 2015 |
חזית הידע של התלמיד | |
יום ג, ל בתשרי תשע"ו 13 באוקטובר 2015 |
מטרות ההוראה של הפיזיקה המחקרית | |
יום ב, כט בתשרי תשע"ו 12 באוקטובר 2015 |
מטרות ההוראה המסורתית של הפיזיקה | |
יום א, כח בתשרי תשע"ו 11 באוקטובר 2015 |
||
יום ה, כה בתשרי תשע"ו 8 באוקטובר 2015 |
מה צופן העתיד? | |
יום ד, כד בתשרי תשע"ו 7 באוקטובר 2015 |
תחרות | |
יום ג, כג בתשרי תשע"ו 6 באוקטובר 2015 |
שגיאות גאוניות | |
יום ד, יא בתשרי תשע"ו 24 בספטמבר 2015 |
אי ודאות כגורם משמח | |
יום ב, ח בתשרי תשע"ו 21 בספטמבר 2015 |
שגיאות מי יבין? | |
יום א, ז בתשרי תשע"ו 20 בספטמבר 2015 |
החששות ממחקר בבית הספר | |
יום ו, ה בתשרי תשע"ו 18 בספטמבר 2015 |
האם בית הספר הוא פרה קדושה? | |
יום ה, ד בתשרי תשע"ו 17 בספטמבר 2015 |
משמעות המחקר למורה | |
יום ד, ג בתשרי תשע"ו 16 בספטמבר 2015 |
התחדשות |